Методична скарбничка




Ділова гра
Тема: «Класні батьківські збори»

Мета гри: колективне вирішення однієї з проблем сімейного виховання. Правильна підготовка і успішне проведення гри залежать від таких умов: знання літератури з теми заняття, вміння творчо використовувати теорію і практику з даного питання.

Опис гри.
Це колективна гра, в якій беруть участь всі члени групи (підгрупи). Одного із слухачів викладач призначає вихователем (класним керівником), доручивши йому весь подальший процес підготовки до батьківських зборів.
 Це повинна бути жива дискусія, обмін думками з питань виховання дітей у сім’ї. Ведучий (класний керівник) погоджує зі слухачами тему, питання зборів, розподіляє питання для обговорення серед «батьків», роль яких виконують слухачі.
Тактика гри – відчути себе в ролі класного керівника, який хоче допомогти кожній сім’ї.

Інструкція ведучому
1. Детально вивчити рекомендовану літературу з даної проблеми. Підібрати суперечливі педагогічні факти, ситуації з теми, обраної заздалегідь.
2. Підготувати коротке вступне слово, в якому мотивувати постановку полемічних питань.
3. Фіксувати думки виступаючих, оцінювати їх ідеї.
 4. Підвести підсумки дискусії та думок учасників.

Інструкція учасникам гри
 1. Добре уявляти свою роль, вміти перевтілюватися.
 2. Під час виступу демонструвати чіткий зв’язок між теорією та практикою відповідно до загальної ідеї дискусії; виступи повинні бути діловими, переконливими, обґрунтованими, грамотними.

Інструкція експертам
1. Вести спостереження за ходом дискусії, глибоко вивчити рекомендовану літературу, орієнтуватись у теорії та практиці проблеми, яка обговорюється.
2. Бути тактовним в оцінці дій усіх учасників гри. Виділити головні ідеї у роботах вказаних авторів з проблем сімейного виховання в стислій формі. Висловити свою точку зору про авторську виховну систему. Виділити проблемні питання для обговорення.

Ділова гра «Чи вміємо ми спілкуватися?»

·        У класі почалася суперечка на підвищених тонах.
Ваша реакція:
А. Не беру в ній участі.
Б. Лише коротко висловлююся на захист тієї точки зору, яку вважаю правильною.
В. Активно втручаюся і «викликаю» вогонь на себе.
·        Чи виступаєте Ви на зборах з критикою керівництва?
А. Ні.
Б. Тільки якщо маю на це вагоме підґрунтя.
В. Критикую завжди і по будь-якому приводу.
·        Чи часто Ви сперечаєтеся з друзями?
А. Тільки жартома, якщо люди не ображаються.
Б. Лише по принциповим питанням.
В. Суперечка – моя стихія.
·        Ви стоїте у черзі. Як Ви реагуєте, якщо хтось намагається пройти вперед?
А. Обурююся в душі, але мовчу: собі дорожче.
Б. Роблю зауваження – треба ж вчити грубіяна гарній поведінці.
 В. Проходжу вперед і починаю слідкувати за порядком.
·        Дома в обід подали недосолений суп. Ваша реакція.
А. Не буду здіймати галас через дрібницю.
Б. Мовчки візьму сільницю.
В. Не втримаюся від зауважень і, можливо, демонстративно відмовлюся від їжі.
·        На вулиці чи в транспорті Вам наступили на ногу…
А. З обуренням дивлюся на кривдника.
Б. Сухо без емоцій роблю зауваження.
В. Висловлюся, не задумуючись над словами.
·        Хтось у сім’ї купив річ, яка Вам не подобається.
А. Промовчу.
Б. Обмежуся коротким, але тактовним коментарем.
 В. Скажу все, що я про це думаю.
·        Не поталанило, на вулиці в лотерею програли багато грошей. Як Ви до цього поставитеся?
А. Намагатимуся здаватися байдужим, але дам собі слово ніколи більше не брати участь в цьому.
Б. Не буду приховувати прикрість, але поставлюся до цього з гумором, пообіцяю взяти реванш.
В. Програш зіпсує мені настрій, подумаю, як помститися кривдникам.


Оцінки «А» – 4 бали, «Б» – 2 бали, «В» – 0 балів.
22–32 бали. Ви тактовні та миролюбні, ухиляєтеся від суперечок і конфліктів, уникаєте критичних ситуацій на роботі і вдома. Вислів «Платон мені друг, але істина дорожче» не може бути Вашим девізом. Вас інколи називають пристосованцем. Наберіться сміливості і, якщо обставини потребують, висловлюйтеся принципово, не дивлячись на особи.
12–20 балів. Вас називають конфліктною людиною. Але це перебільшення. Ви конфліктуєте, тільки якщо немає іншого виходу, коли всі інші засоби вичерпані. Ви здатні міцно відстоювати свою думку, не думаючи, як це відіб’ється на ставлення до Вас товаришів. При цьому Ви не «виходите за межі», не принижуєтеся до образ. Все це викликає повагу до Вас.
До 10 балів. Суперечки і конфлікти – це Ваша стихія. Адже Ви любите критикувати інших, а якщо чуєте зауваження у свою адресу – можете «з’їсти людину живцем». Це критика заради критики. Не будьте егоїстом. Дуже складно доводиться тим, хто з Вами поруч. Ваша нестриманість відштовхує людей. Чи не тому у Вас немає справжніх друзів? Намагайтеся приборкати свій характер.

Зразкова програма спостереження за дитиною в родині
« Чи знаєте ви свою дитину?»
Психологічні дані
1.Рухлива дитина чи ні (інертна)?
2.Наполеглива або пасивна у взаєминах з оточуючими?
3.Як розвинена воля? У чому вона проявляється?
4.Балакуча чи відлюдкувата?
5.Ледача чи ні? У чому це проявляється?
6.Яка пам’ять?
7.Як реагує на образи?
8.Чи проявляється озлобленість?
9.Чи виявляє нещирість або лицемірство? У чому саме?
10.Чи примхливий? У яких випадках?
11.Чи забіякуватий? Чим викликається?
12.Чи має прагнення до самостійності?
13.Чи виявляє споживацьке відношення до батьків, учителів?
14.Кого поважає і за що?
15.Чи виявляється невитриманість? У чому саме?
16.Чи проявляється дратівливість? Як саме?
17.Чи виявляє впертість. У чому виражається?
Гігієна
18.Акуратність (приклади).
19.Як піднімається з ліжка?
20.Умивання (його спосіб і відношення до нього).
21.Коли лягає спати?
22.Відношення до одягу, взуття і до всіх речей взагалі.
23.Їжа. Що любить і не любить. Коли їсть і скільки разів у день?
Гра
24.                       Чи грає вдома?
25.         Грає один (одна) або із сестрами, братами, з товаришами?
26.         Які ігри, іграшки має? Чи є місце для ігор, куточок?
27.         Які ігри й розваги найбільше любить?

Фізична праця
28.         Чи виконує які-небудь обов’язки вдома? Які?
29.         Чи розуміє необхідність праці?
30.         Яку роботу найбільше любить? Чим це пояснюється?
31.         Чим займається, коли буває вдома?
32.         Яку професію мріє обрати в майбутньому?

Соціальне життя
33.         Як ставиться до товаришів?
34.         Як ставиться до сусідів, знайомих батьків?
35.         Чи багато часу проводить поза домівкою? Де буває, що робить?
36.         Чи багато часу проводить вдома? Що зазвичай робить?
37. У яких громадських організаціях бере участь (активно, неактивно, за примусом)?


Розумове і естетичне життя
38.Чи любить читати книги? Скільки часу витрачає на це заняття в день?
39.Чим захоплюється дитина, що її особливо цікавить? Допитливий чи ні? Приклади.
40.Як ставиться до школи? У чому проявляється це відношення?
41.Як реагує на покарання і заохочення? Вкажіть конкретно, які і як вони на нього діють.
42.Хто в родині має авторитет у дитини? У чому це проявляється?
43.Чи гарна пам’ять у дитини? Який вид пам’яті більше розвинений (руховий, емоційний, логічний, довільний, мимовільний)?
44.Чи любить співати, грати на музичних інструментах, слухати музику?
45.Чи охоче виконує уроки і з яких предметів?
46.Чи любить переказувати побачене й почуте? Що саме?

 Дана анкета не тільки дозволяє батькам довідатися про ступінь знання ними своєї дитини. Вона вирішує ще три важливі педагогічні завдання:
1.Довідавшись за допомогою анкети про прогалини у своєму знанні дитини, батьки звернуться по допомогу до класного керівника, що буде сприяти зміцненню контактів зі школою, з педагогами. Така перша перевага анкетування.
2.З іншого боку, і класний керівник, до якого звернуться по допомогу батьки, довідається із заповненої анкети багато чого з того, що в шкільних умовах він міг і не побачити.
3.Провівши таке анкетування через рік, батьки можуть наочно побачити, як розвивається їхня дитина, що додалося в її характеристиці і що ще потрібно зробити для всебічного розвитку особистості дитини.


Немає коментарів:

Дописати коментар